Jesteś tutaj: Start / PROMOCJA ZDROWIA

PROMOCJA ZDROWIA

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 

KLUB ZDROWEJ RODZINY (KLIKNIJ)

 

PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA (KLIKNIJ)

 

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA (KLIKNIJ)

 

JAK WYCHOWAĆ MAŁEGO SMAKOSZA

 Książeczki, kasety z bajkami, przedstawienia teatralne nad talerzem. Chwytasz się różnych sposobów, by namówić dziecko do jedzenia. Marzysz, by miało apetyt i zjadało ze smakiem. Pragnienie spełni się, jeśli posiłki będą kojarzyły się maluchowi z prawdziwą przyjemnością.

Najważniejsze jest to, by dziecko odkryło urok wspólnego jedzenia. Tak się nie stanie, jeśli będziemy za nim biegać z miseczką w ręku, zmuszać by zjadło jeszcze jedną łyżeczkę, albo karcić je, że tego nie zrobiło. Cuda mogą jednak czynić wspólne posiłki. Zawsze warto usiąść z maluchem przy stole i zjeść z nim choćby małą przekąskę. Obiad w towarzystwie mamy smakuje inaczej i lepiej. Stół stanie się dla dziecka nie tylko miejscem, przy którym się jada posiłki, ale też rozmawia, żartuje. Rodzinne śniadania w soboty, odświętne obiady w niedziele czy spokojne kolacje są okazją, by pokazać maluchowi, że jedzenie to nie przykry obowiązek, ale spotkania całej rodziny.

Sposoby na dobry apetyt

  • Harmonijna, miła atmosfera przy stole pobudza apetyt. Dlatego nie rozmawiajcie wtedy o domowych kłopotach albo chorobach, ale o czymś przyjemnym.
  • Zamiast zmuszać dziecko do jedzenia wszystkiego, co podałaś, uzgodnij z nim, że każdej potrawy spróbuje. Być może któraś zasmakuje mu szczególnie.
  • Przy stole obowiązuje zasada- je się to, co jest na talerzu. Jeśli dziecko kręci noskiem na kotlet ze szpinakiem i mówi, że zjadłoby raczej naleśniki, nie biegnij natychmiast do kuchni spełnić jego życzenie, bo w ten sposób wychowasz małego grymaśnika.
  • Maluch nie jest w stanie zjeść takiej dużej porcji jak dorosły- nałóż mu mniej więcej połowę. Apetyt dziecka bywa często przeceniany. Możesz czasem pozwolić, by maluch sam nałożył sobie na talerz tyle, ile ma ochotę zjeść.
  • Dzieci na ogół nie lubią ostrych przypraw, więc pikantne potrawy potrafią skutecznie zniechęcić je do zjedzenia obiadu. Dlatego doprawiaj dania wstrzemięźliwie.
  • Kiedy twoje dziecko ma już ząbki, unikaj przecierania zupek i przygotowywania dla niego posiłków w formie papki, kierując się przekonaniem, że wtedy łatwiej je zje. Dzieci muszą przy jedzeniu używać zębów. Żucie pobudza wydzielanie soków żołądkowych i śliny, a tym samym apetyt.
  • Pośpiech jest wrogiem dziecięcego apetytu. Lepiej obudź maluch pół godziny wcześniej, by miał czas zjeść śniadanie w spokoju. Popędzany- będzie spięty, a to nie sprzyja dobremu trawieniu.
  • Nikt nie lubi jeść potraw, które mu nie smakują- a dzieci zwłaszcza. Wiele produktów można zastąpić innymi o podobnych walorach odżywczych. Twoje dziecko nie przepada za schabowym? Zaproponuj mu pieczoną rybę. Zadbaj też, by przynajmniej dwa razy w tygodniu zjadło jajko i codziennie wypijało duży kubek mleka. Nie toleruje mleka? Równie dobrze w jego miejsce może zjeść duszoną marchewkę, białą fasolę, szpinak, suszone figi i daktyle, orzechy włoskie, migdały, oliwki i chleb pełnoziarnisty.
  • Dzieci przepadają za słodkościami, ale im więcej ich jedzą, tym bardziej mają na nie ochotę. Szklanka oranżady czy porcja lodów przed obiadem skutecznie odbiera chęć  na np. zupę pomidorową. Dziecko poczuje sytość i rzeczywiście nie będzie już w stanie zjeść prawdziwego posiłku. Dlatego maluch nie powinien jeść słodyczy między posiłkami.
  • Przekąska przed obiadem jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy dziecko przy stole zjada dostatecznie dużą porcję. Najlepiej jednak wyznaczyć jakiś odstęp czasu, może to być np. pół godziny przed i po jedzeniu, kiedy nie będzie dostawało nic dodatkowo.

Kursy zachowania przy stole

Twoje dziecko powinno opanować te zasady i stosować je na co dzień:

  • Przed jedzeniem zawsze myje ręce i to wodą z mydłem. Nie wystarczy dłoni opłukać.
  • Jeść zaczyna dopiero wtedy, gdy wszyscy domownicy siedzą już przy stole.
  • Nie wstaje od stołu, gdy inni jeszcze jedzą.
  • W miarę możliwości (kwestia wieku) je cicho. Mlaskanie jest niedopuszczalne.
  • Nie trzyma łokci na stole, nie podpiera również rękami głowy. Nawet wtedy, gdy jest bardzo zmęczone.
  • Do otarcia ust używa serwetki, w żadnym wypadku dłoni czy rękawa.
  • Podczas jedzenia nie ogląda bajki w telewizji, nie czyta, nie bawi się samochodzikami, nie ubiera laleczek. Jeśli jednak rodzice sami zaglądają wtedy do gazety, trudno im będzie zabronić dzieciom zabawy przy stole.

 

JEDZENIE JAK LEKARSTWO

Na poranną ospałość

Jedna kolba gotowanej kukurydzy albo sałatka ze świeżego zielonego groszku (ewentualnie może być z puszki) w sosie śmietanowym skutecznie  pomoże dziecku ślęczącemu nad lekcjami. Jeśli zadań jest dużo i zapowiada się dłuższe posiedzenie przy biurku, zadbaj o odpowiedni obiad- przygotuj np. smażoną rybę z ziemniakami.

Na uspokojenie

Kasza jaglana (gotowana) z pieczonymi owocami (np. jabłkami) i bita śmietaną uspokoi niemal każde podniecone albo rozdrażnione dziecko.

Na lepszą pamięć

Świeżo wyciśnięty sok z marchwi (wypijany codziennie np. na śniadanie) albo surówka z marchwi, jabłka i pomarańczy- to naturalny sposób na poprawę pamięci malca.

Na zmienne nastroje

Czekolada, która zawiera dużo magnezu, poprawia humor. Zamiast niej możesz podawać dziecku budyń czekoladowy albo ciepłe mleko- zapewnisz mu w ten sposób równowagę emocjonalną.

 

ODŻYWIANIE DZIECKA CHODZĄCEGO DO PRZEDSZKOLA(kliknij,aby przeczytać)

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2016-06-06
Data publikacji:2016-06-06
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:2130